Mannenberaad

We zitten midden in een crisis. Veel mannen zitten thuis en lijden door de coronacrisis onder stress of andere klachten. Mensen zitten dicht op elkaar of zijn juist geïsoleerd. Geluiden over geweld in relaties en gezinnen worden steeds luider.

Emancipator wil mannen graag een helpende hand bieden en mannen die lijden onder stress een plek bieden waar ze hun vragen en zorgen kwijt kunnen. Onze Zwitserse MenEngage- en MenCare-partner Männer.ch heeft een Survivalkit voor Mannen Onder Druk uitgebracht. Die is door Emancipator vertaald en wordt verspreid.

Maar er is meer nodig. In navolging van de ‘Männerberatungsstellen’ in Duitstalige landen werkt Emancipator in Nederland aan een Mannenberaad. Het Mannenberaad wil mannen een luisterend oor bieden, hen verbinden met de vragen en antwoorden van andere mannen en ook met mensen die gewend zijn met mannen te werken.

Zo als er nu veel mannen thuis tegen de muren opvliegen, zoveel mannencoaches, hulpverleners, mannenwerkers, therapeuten en counselors zijn er ook in Nederland. Het Mannenberaad brengt vraag en aanbod bij elkaar.

Het Mannenberaad is in ontwikkeling. Wil je bijdragen? Heb je advies of hulp nodig? Neem contact op met Emancipator. Klik hier Of klik op een van onderstaande knoppen.

Maakt u zich zorgen over huiselijke geweld? Neem dan contact op met Veilig Thuis  0800-2000

Wat je kunt doen tegen stress:

Je kunt de teksten hieronder ook rustig nalezen in de survival-kit flyer.

1. Accepteer wat je niet kunt veranderen.

Opstandig zijn tegen Corona slaat nergens op en kost je alleen maar energie. Probeer in plaats daarvan je tijd te vullen met betekenis: Dit is een nieuwe ervaring – een avontuur.

2. Geef jezelf wat je nodig hebt.

Trakteer jezelf en geef jezelf elke dag iets om naar uit te kijken.

  • Luister naar muziek, lees een boek, schrijf op wat er met je aan de hand is.
  • Denk aan de goede tijden die je in je leven hebt gehad. Maak fotoalbums.
  • Ga naar buiten en breng tijd door in de natuur zolang het nog kan.
  • Ga sporten. Zorg dat je je energie kwijtraakt. Dat is iets dat je zelfs in zeer kleine ruimtes kunt doen.
  • Praat met vrienden en collega’s. Laat hen weten hoe het met je gaat.
  • Ontspan – je kunt meditatie, ademhalingsoefeningen, rituelen, gebeden doen – wat ook maar voor jou werkt. Je kunt ideeën vinden om online uit te proberen, bijvoorbeeld op YouTube.
  • Beperk bewust je toegang tot nieuws en media.

3. Ruim op.

Dag- en weekplannen helpen bij het focussen. Daag jezelf uit voor verschillende taken. Steun jezelf en anderen.

4. Deel je gedachten en gevoelens.

Heb de moed om je gevoelens en behoeften met je partner te delen (bijv. nabijheid en tederheid, ruimte voor jezelf).

5. Wees je bewust van je grenzen.

Zeg het wanneer je je onder druk gezet, in het nauw gedreven of geïrriteerd voelt. Je mag grenzen stellen.

6. Erken wat er binnen jezelf gebeurt.

Om je problemen onder controle te krijgen, moet je je ervan bewust zijn.

7. Maak een plan voor noodgevallen.

Ontdek hoe je jezelf kunt kalmeren als alles te veel voelt. Hier zijn wat ideeën:

  • Ga naar buiten – naar het park, naar je balkon of in ieder geval naar een andere kamer
  • Adem gelijkmatig – 5 seconden in, 5 seconden uit. Herhaal totdat je je rustiger voelt
  • Ga bewegen – als je niet naar buiten kunt, doe push-ups, spring, ren in je trappenhuis.
  • Haal een glas water of eet iets
  • Ga liggen en sluit je ogen

8. Wees je bewust van waarschuwingssignalen en gebruik je plan voor noodgevallen op tijd.

Waarschuwingssignalen kunnen zijn: vloeken, trillen, zweten, schreeuwen, enz. Neem ze serieus. Je moet nu handelen.

Belangrijk: Als je waarschuwingssignalen opmerkt, informeer dan je partner dat je even tijd voor jezelf moet hebben

9. Sta jezelf toe om hulp te vragen.

Hieronder staan enkele organisaties waar u contact mee kunt opnemen. Neem die eerste stap.

10. Neem je kwetsbaarheden en pijn serieus.

Zorg dat je de ondersteuning krijgt die je nodig hebt als je psychisch of fysiek geweld ervaart.

En niet te vergeten: Drugs en alcohol vormen een risico. Als je ze gebruikt, beperk jezelf dan. Als je dat niet doet, beschadig je jezelf alleen maar en vergroot je de kans om de controle te verliezen.