Ben je Oké?

Soort: campagne
Doelgroep: bezoekers van festivals, poppodia en andere uitgaansgelegenheden
Doel: creëren van een leuk, los, vrij en veilig festivalbezoek zonder seksueel ongewenst gedrag
Setting: je kan zelf aan de slag met de materialen op de website. De campagne richt zich in eerste instantie op festivals en poppodia, maar kan ook in andere uitgaansgelegenheden ingezet worden
Duur en kosten: gebruik van de materialen is gratis
Niveaus
: individueel, relationeel/interpersoonlijk, institutioneel/instelling, gemeenschap

48% van de vrouwelijke en 9% van de mannelijke festivalbezoekers geeft aan dat zij ongewenst seksueel gedrag hebben meegemaakt. Dat is niet Oké! De campagne ‘Ben je Oké’ roept iedereen op om zich hiertegen uit te spreken. Seksueel ongewenst gedrag hoort niet bij het uitgaansleven. Jongens worden nadrukkelijk uitgenodigd een actieve bijdrage te leveren aan een leuk, los, vrij en veilig festival- of clubbezoek. Niet alleen door zich uit te spreken, maar ook door in te grijpen als ze seksueel ongewenst gedrag zien.

Op https://benjeoke.nl/ staan allerlei materialen die je kan gebruiken om je uit te spreken, het gesprek over seksueel ongewenst gedrag aan te gaan of om je favoriete uitgaanslocatie zich te laten uitspreken tegen seksueel ongewenst gedrag. Ook vind je er filmpjes over hoe je seksueel ongewenst gedrag herkent en wat je kan doen als je het ziet gebeuren. Elke locatie, elke club, groep kan zo zelf aan de slag met de campagne. Heb je een leuk idee en input van Rutgers nodig? Dan kan je altijd contact met ons opnemen.

De materialen op de website leren gebruikers:

– Dat seksueel ongewenst gedrag veel voorkomt in het uitgaansleven
– Dat seksueel ongewenst gedrag niet oké is, ook niet bij concerten, op festivals en in de clubs
– Hoe je seksueel ongewenst gedrag kan herkennen en wat je kan doen als je het ziet gebeuren
– Dat door ingrijpen bij seksueel ongewenst gedrag je de sfeer op het festival of in de club niet verpest maar juist verbetert

Ben je Oké’ zet op een positieve manier een nieuwe norm neer voor het uitgaansleven: Tijdens het uitgaan kun je je even helemaal laten gaan en genieten van de muziek. Seksueel ongewenst gedrag hoort daar dus niet bij. Deze boodschap en de campagne zijn gebaseerd op onderzoek onder festivalbezoekers over wat zij belangrijk vinden tijdens het uitgaan en wat hen zou motiveren om zorg te dragen voor een veilige sfeer voor iedereen (intervention mapping). De campagne is ontwikkeld door Rutgers in samenwerking met festivals en poppodia en met het uitgaanspubliek zelf. Onder andere Best Kept Secret Festival, Pinkpop, Welcome to the Village, Sziget, Indian Summer Festival, Awakenings, ADE en Valhallan doen mee en duizenden mensen spreken zich uit op social media.

Naam methodiek: Ben je Oké?
Organisatie: Rutgers samen met de Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals (VNPF), Celebrate Safe en NO THANKS
Plaats: Utrecht
Contactpersoon: Karlijn de Blécourt
E-mail: office@rutgers.nl
Website: www.benjeoke.nl

Ongewenst seksueel gedrag is niet oké, ook niet bij concerten, op festivals en in de clubs. Als je denkt dat iemand wordt lastiggevallen, vraag dan: ‘Ben je oké?’

Zo hebben we allemaal een mooie tijd.